Debrecen keleti városrésze a következő időszak komplexinfrastruktúra fejlesztésének köszönhetően jelentős megújuláson esik át.
A beruházás során a városrész víziközmű-hálózata mellett fontos útszakaszok felújítása történik meg.
Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata az Építési és Közlekedési Minisztériummal kötött szerződés alapján támogatást nyert a keleti városrész infrastrukturális fejlesztésére, melynek keretében szennyvíz- és ivóvízhálózat, továbbá közúti fejlesztés (csapadékvíz-elvezetéssel és közvilágítással) komplex tervezése valósul meg.
A beruházás megvalósítása érdekében Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata, mint Ajánlatkérő közbeszerzési eljárást folytatott le „Debrecen keleti városrész infrastrukturális fejlesztése-tervezés” tárgyban.
A közbeszerzési eljárásban az ajánlattételi határidő lejártáig 5 darab ajánlat benyújtására került sor.
Az eljárásban a legjobb ár-érték arányú ajánlatot benyújtó ajánlattevő, a Cívis Komplex Mérnök Kft. – UTIBER Közúti Beruházó Kft. – FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. kihirdetése történt meg nyertes ajánlattevőként.
A nyertes tervező konzorcium tervezési díja bruttó 2.919.730.000,- Ft.
Papp László polgármester a támogatási szerződés aláírásán elmondta: az elmúlt évtizedek legnagyobb léptékű városi infrastruktúra-fejlesztési programja indul el ezzel a tervezéssel Debrecenben. A jövőben beépíthető övezeteknek a teljes kiszolgálása és a keleti városrész teljes kiszolgálása lehetővé válik a tervezési program alapján – hangsúlyozta a városvezető.
Tasó László országgyűlési képviselő kiemelte, hogy Debrecen valóban együttműködik az agglomerációival. Hozzátette: a keleti városrész és Bánk mellett Hajdúsámson is nyertese lesz ennek a beruházási csomagnak, hiszen ez a beruházás az ivóvízellátás és szennyvízellátás területén is lehetőséget teremt a továbblépésre.
Pósán László országgyűlési képviselő hangsúlyozta: amennyiben ezek a fejlesztések meg tudnak valósulni, azon túlmenően, hogy a hétköznapi élet minőségét jelentős mértékben megnövelik, a város vonzerejét úgyszintén gyarapítják, és nyilvánvalóan a gazdasági potenciálját és lehetőségét is szélesre tárják.
A Debrecen kelet városrész infrastruktúra fejlesztés részletei:
Az útfejlesztések közé tartozik:
A keleti belső közlekedési folyosó 11,5 kilométer hosszú, új nyomvonalon vezetett legalább 2×1 forgalmi sávos út csapadékvíz elvezetéssel és közvilágítás kiépítésével, hat új országos közúti csomóponttal (melyből egy országos főutat és országos közforgalmú vasútvonalat keresztező közúti híd) és további egy új vasúti keresztezés.
Ennek részletei:
Víziközmű-fejlesztés
A tervező feladata lesz a IX-es (keleti) szennyvíz főgyűjtővezeték hálózat fejlesztésének és az ehhez kapcsolódó lakossági gerincvezetékek kialakításának, továbbá Bánk településrész szennyvíz eleveztetésének megtervezése. Ez a tervezési részfeladat több mint, 30 km hosszú szennyvíz főgyűjtő vezeték, 27 darab átemelő, 1200 ha településszerkezeti egységet kiszolgáló szennyvíz-elvezető gerinc hálózat és a bánki 6,2 km szennyvízhálózat tervezését jelenti.
A több mint, 18 km keleti ivóvíz főgerinc hálózat fejlesztésének, az ehhez kapcsolódó lakossági gerincvezetékek kialakításának, mely közel 1900 ha területet lát el ivóvízzel és a bánki 6,2 km ivóvíz hálózatának tervezései is a nyertes tervező feladatát fogják képezni.
A tervek elkészítésére tervezési elemenként különböző határidők kerültek meghatározásra, a legutolsó tervcsomag szállítása előreláthatóan a szerződéskötést követően 420 nap, mely nem foglalja magában az engedélyezési eljárások időigényét.
A tervezések fedezetét az ÉKM-mel megkötött támogatási szerződések biztosítják, a becsült fedezet rendelkezésre áll az Önkormányzat számláján.