Az Építési és Közlekedési Minisztérium debreceni munkacsoport ülése

Megtartotta újabb ülését az Építési és Közlekedési Minisztérium debreceni munkacsoportja. A Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzatának valamint az Építési és Közlekedési Minisztérium tagjaiból álló munkacsoport áttekintette a Debrecent érintő kormányzati fejlesztési terveket.

Papp László polgármester előzetesen elmondta, hogy a 2024.január óta eltelt időszak eseményeit tekintette át a munkacsoport mai ülése. Megnézték, hogy mely beruházásoknál milyen fázisban tartanak, és tudják-e tartani azt az ütemet, azt a feszes tempót, amelyet Debrecen fejlődése diktál. Kijelenthető, hogy mind a kormány, mind az Építési és Közlekedési Minisztérium kiemelt figyelmet fordít a városban zajló fejlesztési folyamatokra.

 A polgármester az ipari övezetek fejlesztésével kapcsolatban kijelentette, hogy az Északnyugati Gazdasági Övezet esetében szinte teljesen elkészültek a befektetők által elvárt fejlesztésekkel, hiszen mind a közlekedési infrastruktúra, mind pedig az egyéb közművek létesítése szempontjából a folyamat befejező fázisban van.

Példaként említette, hogy a BMW iparterület olyan állapotban van, hogy semmilyen akadálya annak, hogy a vállalat a sorozatgyártást beindítsa. A 100 hektáros beszállítói park területén zajlanak még fejlesztések, viszont ezekkel is megfelelő ütemben haladnak, továbbá az ott lévő beszállítói szereplők ezzel párhuzamosan építik a gyártókapacitásukat.

A Déli Gazdasági Övezet fejlesztése kapcsán Papp László úgy fogalmazott, hogy az ott zajló akkumulátoripari szektorhoz kapcsolódó beruházások jelentős további, elsősorban vizes és közmű infrastrukturális fejlesztéseket igényelnek.

Papp László aláhúzta: „Nagyon fontos tétel a szürkevíz hálózatának a kialakítása. Ennek a tervezési folyamata novemberben zárul, és a harmadik kormánydöntésnél kérjük a kormányt, hogy biztosítsa a szükséges forrásokat, amivel megvalósulhatnak a szürkevizes beruházások, hiszen azt az ígéretet tettük Debrecen polgárainak, hogy a helyi vízbázis védelme érdekében ezek a nagy ipari létesítmények jelentős részben tisztított szennyvizet fognak majd fölhasználni, és ennek az ígéretünknek eleget is kívánunk tenni.”

A városi életminőséget segítő és támogató fejlesztések körét érintve a városvezető azt hangsúlyozta, hogy szintén nagyon komoly előrehaladás történt. A város közlekedési rendszere a következő években az egyik legnagyobb kihívás, hiszen a város dinamikus növekedésével a város közlekedési rendszerhálózata túlterheltté válhat, és egy ponton túl, adott esetben a városi életminőség rovására is mehet. 

Az öt nagy csomóponti fejlesztésből négy gyakorlatilag célegyenesben van – jelentette ki Papp László, aki kifejtette a Csigekert utca – Füredi út – Szabó Lőrinc utca kereszteződése, a Domokos Márton út és a 354-es főút összekötése, a Vámospércsi út – Hétvezér utca – Budai Nagy Antal utca csomópontja, valamint a Szoboszlói út – Külsővásártér csomópontjának az építése szerződéskötési fázisban van. Még idén novemberben megszülethetnek azok a kormánydöntések, amelyek lehetővé teszik ezeknek a projekteknek az elindítását.

A polgármester a tervezési és előkészítési fázisban járó fejlesztésekről is beszámolt. Számos olyan nagy fejlesztés előkészítése indult el az elmúlt időszakban, amely továbbra is szükséges a város életminősége szempontjából. Kiemelte, a Józsa északi tehermentesítő tervezése, a 35-ös számú főút Debrecen- Józsa közötti útszakasz 2×2 sávra történő bővítésének a tervezése folyamatban van. Az elővárosi vasútfejlesztések szempontjából a Debrecen és Balmazújváros közötti vasúti szakasz villamosításának befejezése 2026-ban várható. A 47-es főút 2×2 sávosítása is a tervezés fázisában van.

Papp László hozzátette, az ülésen érintették a város oktatási rendszerének a fejlesztését. Ebben a tekintetben négy nagy projekt indítása van tervben, amely három középiskolát – a Brassai-, a Beregszászi- és a Mechwart-technikumokat –érinti. A Mechwart esetében két projektről lehet beszámolni: a kollégiumfejlesztés közbeszerzési folyamata novemberben el tud indulni és 2025-ben a kivitelezés fázisába léphet. Emelletta Mechwart épületének fejlesztése, tervezése a kiviteli tervekvonatkozásában az jövő év első felében készülhet el, és utána lehet szó a projekt kivitelezésének az indításáról.

Papp László elmondta: 2020-ban fogadta el a kormány a Debrecen 2030 városstratégiát. Ennek nagyon jelentős részét az elmúlt években sikerült minden nehézség ellenére megvalósítani.

“Többször nekifutottunk már a főpályaudvar projektnek, hiszen Debrecen szempontjából a vasúti közlekedés az egy kiemelt jelentőséggel bíró közlekedési forma, tekintettel arra, hogy a közúti közlekedés a végtelenségig nem növelhető, éppen ezért fontos hangsúlyt kell fektetni a közösségi közlekedés debreceni lehetőségeinek a javítására. Ebbe a körbe tartozik a főpályaudvar fejlesztése, amely a kormánynál napirenden van egy új megoldási konstrukcióban és Debrecen léptékváltásának egyik nagyon fontos szimbóluma lesz” – zárta tájékoztatóját Papp László.

Lázár János arról beszélt, hogy a debreceni polgárság számára is szeretnének kedvező fejlesztéseket megvalósítani. Egy ilyen volumenű ipari fejlesztésbefolyásolja a város hétköznapjait, az oktatási rendszerét, a közlekedését, az élhetőségét. Ezért nagyon sokat foglalkoztak a közlekedés kérdésével a mai ülésen.

A részletekkel kapcsolatban kifejtette egyrészről a várost keleti irányból tehermentesítő elkerülő út megvalósításával kapcsolatban reális célkitűzés, hogy 2026-ig tervekkel rendelkezzenek, és 2029-re megvalósuljon a keleti elkerülő.

Másrészről a 471-es számú főút helyzetével kapcsolatban hozott a kormány egy nagyon fontos döntést. Eszerint a kormány a 471-es négysávosítással együtt, újjáépíti a Nyíregyháza és Debrecen közötti vasútvonalat.

A vasúti főpályaudvar korszerűsítése kapcsán a miniszter hangsúlyozta, a korábbi terv nem tud megvalósulni forrás hiányában, de van egy másik javaslatuk. Vagyis, hogy magántőke bevonásával a debreceni vasúti pályaudvar kerüljön újjáépítésre.

„Az Építési és Közlekedési Minisztérium körülbelül 10 olyan pályaudvart fog ebbe a programba belevonni Magyarországon, amelyek nagy forgalmat bonyolítanak. A program lényege az, hogy a vasútüzemet szétválasztjuk a kereskedelmi funkciótól és a kereskedelmi funkciókat a magántőke számára hozzáférhetővé tesszük. A debreceni pályaudvart úgy kell elképzelni, mintha egy bevásárlóközpont lenne leegyszerűsítve, amelynek egy része egy vasúti érkezési pont, a többi pedig üzletek, kereskedelmi szolgáltató egységek részét képezik majd. Erre várunk magántőkét Debrecenből és Törökországból is” – mondta el Lázár János, aki hozzátette pályáztatni fogják ezt a lehetőséget.

Az autópályafejlesztésekkel kapcsolatban kiemelte, az M4-es autópálya építése zajlik jelen pillanatban Törökszentmiklóstól Kisújszállás felé. Az a cél, hogy Kisújszállástól, Karcagtól a 4×4 sávosítás és autópálya építése Berettyóújfaluig megtörténjen. Tehát az M35-ös autópályátösszekötik az M4-es autópályával, amely egy nagy közlekedési csomópontot hoz létre. Döntött a kormány arról is, ennek a programnak 2030 körül kell megvalósulnia.

Békéscsaba és Debrecen között a 47-es főút autópályává történő fejlesztésével kapcsolatban kifejtette, hogy ebben az önkormányzati ciklusban Békéscsaba és Szeghalom között megkezdhető a négysávosítás.

A vasút mellett a Nyíregyháza és Debrecen közötti 4-es számú főút 2×2 sávra történő bővítése is szóba került, hogy az autópálya mellett legyen egy direkt négysávos összeköttetés közúton, amelyre a közlekedési, tervezési megbízásokat ki is adta már.

Lázár János beszélt arról is, hogy Debrecen, mint társfőváros tekintetében szóba került két fontos projekt. Az egyik a Természettudományi Múzeumnak a Debrecenbe költöztetése, a másik a Közlekedési Múzeumnak a Debrecenben való megépítése. A Természettudományi Múzeumnál tervpályázat zajlik, aminek rövidesen vége lesz.

A Közlekedési Múzeum sorsáról személyesen a miniszternek kell döntést hozni. A mai napon ismertetik annak az ötletpályázatnak az eredményét, amelyet magyar tervezők – köztük debreceniek is -, a BMW-gyár és az autópályák közötti telken hat hektár területen megálmodtak. Ennek a projektnek arészletes tervezése, vagy akár a kivitelezése is elkezdhető 2026-27-ig.

Ez is érdekelhet