Az elmúlt évtizedekben a világ minden területén „rituálévá” váltak az erőltetett újévi fogadalmak, amiket legtöbb esetben nem is tartanak be az emberek – vagy éppen egy hónap múlva elfelejtik őket. Helyettük viszont – főként a fiatalok körében – egyre népszerűbbé váltak az év bármelyik napján elkészíthető montázsok, „vision boardok”.
Az újévi fogadalmak napjainkban főleg azért nem működnek, mert a szokásra és a cselekvésre fókuszálnak, nem pedig magára az eredményre, így ezekkel nem lehet folyamatos fejlődést elérni. Ráadásul január elseje túlmisztifikált dátummá vált. Ha nem sikerül az év első napján betartani az embereknek a kitűzött célokhoz szükséges teendőket, akkor azt rögtön kudarcként fogják fel, így elakad a változás folyamata.
Itt jönnek képbe a különböző digitális vagy papír alapú montázsok, „vision boardok”. Ezek általában képek, motiváló idézetek, ábrák és szavak gyűjteménye, melyek a vizualizáció erejével képesek segíteni minket a céljaink elérésében. Személyre szabottan készíthetjük el őket, szabadjára engedve képzeletünket a létrehozásuk közben. Ha a digitális módszer mellett döntünk, akkor érdemes kipróbálni pl. a Canva weboldalt, ahol előre elkészített sablonok alapján, vagy egyéni ízlésünk szerint készíthetjük el a megálmodott tervünket.
A montázsokat saját igényeink szerint alkothatjuk meg, az élet olyan területeit megjelenítve, mint a párkapcsolat, család, karrier, egészség, egyéni fejlődés. A hatékonysága abban rejlik, hogy az elkészített egyveleget egy számunkra minden nap jól látható pontban helyezzük el, pl. az éjjeli szekrényünkön, íróasztalunkon; de ha arra gondolunk, hogy a különböző elektronikai eszközeink szinte a nap minden percében velünk vannak, akkor jó ötlet lehet ezek háttérképeként beállítani a „vision boardunkat”. Így a nap folyamán többször szemünk elé kerülnek a vizualizált célok. Ez azért fontos, mert ha nap mint nap látjuk ezeket, akkor az agyunk folyamatos „vizuális emlékeztetőket” kap, így a tudatalattink továbbra is célokra összpontosít. Ezen kívül a kiválasztott képek esztétikusak az emberi szem számára, így örömmel fog minket eltölteni, ha rápillantunk, és motiváltabbak leszünk a hétköznapi feladataink elvégzésében is.
Ha esetleg valaki kételkedne a módszer hatékonyságát illetően, akkor elég csak olyan sikeres emberek nevét megemlítenünk, mint Beyoncé, Ellen DeGeneres, Cardi B, Oprah Winfrey vagy éppen Steve Harvey, akik a metódus lelkes rajongói és hirdetői. Utóbbi az alábbi videóban kiválóan összefoglalta, miért fontosak a „vision boardok”, ha sikeresek szeretnénk lenni.
Mátyás Lili