Debreceni közlekedés és jogosítványszerzés

fotó: Orbán Autósiskola

Ha „A debreceni autósoktatót” kellene megnevezni, bizonyára az ujjak Horváth László felé mutatnának sokféle szakmai tevékenysége, a tanulók körében való popularitása és mindkét téren produkált figyelemre méltó sikerei miatt.Lacival a Debrecenben Hallottam Vlog keretein belül beszélgettünk a tőle is megszokott közvetlen kellemben a céllal, hogy 46 éves szakmai pályája felől beszéljen kicsit a helyi és országos közlekedési tendenciákról, morálról, oktatásról és jogosítványszerzésről, nem utolsó sorban pedig magáról is.

 

 

 

Laciból az első perctől fogva áradt a szakmája iránti szeretet és alázat, az emberekkel történő őszinte, odaadó és tudatos foglalkozás iskolapéldáját tapasztalhattuk a vele töltött idő alatt.
Múltjáról mesélve elárulta, szinte véletlen lett oktató, eredetileg autószerelő volt, de egy szomszéd rávette, hogy próbálja ki ezt a szakmát is. Az akkori képzést dícsérendő említette pár tanárát (pl. Lempák István) és a képzés szerves, komplex kidolgozottságát, melyből máig biztos alappal él. Szerinte manapság a forgalom intenzitása miatt még felelősségteljesebb, így tehát nehezebb is oktatónak lenni, továbbá azzá válni se lett könnyebb, sőt.

Elárulta, hogy sokat jár Budapesten szakmai és családi okokból is, és úgy látja, Debrecen csúcsforgalma felér a budapestiéhez. Ezért is tartja kiemelten fontosnak a defenzív taktikát, aminek módjait anno beléjük vésték és ő is igyekszik ösztönné formálni a tanulókban. Budapest kapcsán még a pezsgő, ugyanakkor előzékeny rugalmasságot emelte ki, amit jó lenne városunkban is meghonosítani, ilyen lehetne például a dinamikus indulás.

Felidézte, hogy régen a tanulók füzetben vezetve versengtek, ki hibázik kevesebbet a vezetési órákon. Szerinte a mai tanulók legfőbb problémái a dekoncentráltság és a beszűkült látókörű figyelem. Ennek kapcsán emelte ki a holttereket illető megbizonyosodás fontosságát, újonnan különös tekintettel például a hangtalanul elsuhanó eszközökre – lásd: elektromos roller.

Felhívta a figyelmet a jogosítványszerzést övező tévhitekre és változásokra is. Kezdve azzal, hogy a köztudatban még a 30 vezetési óra él, ám ehhez csatoltak egy 580 km-es kritériumot is. Ez csak akkor teljesíthető 30 óra alatt, ha például a Hortobágyra ingáznak szűntelen, viszont akkor nem lesz meg a városi forgalmi helyzetehez és habitusokhoz szükséges vezetési rutin. Mindez azért is problémás, mert a rutinvizsga már eltörlésre került, így tehát a feladatokat is kint, a forgalomban kell produkálni. Laci szerint nagyjából tehát 50 óra alatt lehet felkészülni úgy, hogy a közúti forgalom minden formáját, terét ismerő tudás ötvözetét elsajátítjuk, ennyivel biztonsággal kezdhet neki egy tanuló a vizsgának. Megtudhattuk azt is, hogy már nem papír alapú a forgalmi vizsga sem, gép sorsolja ki az útvonalat és a feladatokat.

A közlekedési morálban általános romlást lát, ingerültséget, türelmetlenséget, szórakozottságot. Lehet rossz napja az embernek, de akkor ahhoz mérten induljon, válassza meg a közlekedési stílust, távolságot, avagy mindig tudatosan vágjunk neki az útnak. Hangsúlyozta, hogy a közúti balesetek alig tíz százaléka történik meghibásodási okokból, legnagyobb részben emberi tényezőkön múlik – „a fizikát nem lehet meghazuttolni.”

Szerinte az oktatás legszebb aspektusa az emberekkel való kapcsolat, számára a legfontosabb visszaigazolás, mikor évek, évtizedek múltán is örömmel köszöntik, hozzá viszik a gyerekeiket, barátaikat. A teljesség igénye nélkül említett pár különleges esetet is, mikor neves sportolókat, művészeket tanított vagy épp autós oktató lett tanítványa is.

Szakmájáról beszélve kitért arra is, hogy mivel ülőmunka, szerinte fontos ezt mozgással ellensúlyozni. Ő a nonstop Corpus Fitnessbe jár, amikor ideje engedi, mivel a mozgás a szellemi frissességhez is nagyban hozzájárul.

Általános tanácsként a vezetni tanuló  vagy épp arra készülő, illetve vizsga előtt álló tanulóknak azt ajánlotta, hogy legyenek nyugodtak, próbáljanak ne rápörögni arra, hogy vizsgáznak, mert ha sikerül megtartani egy békés állapotot, effektívebb figyelmet és vehemenciát produkálnak majd.

Horváth Lászlót jelenleg az Orbán Autósiskolánál és a Webjogsinál érhetik el. Köszönjük a beszélgetést!

Ez is érdekelhet