Jelentősen bővülhet az e-autó töltők infrastrukútája Magyarországon

Jelentős mértékben bővülhet a jövőben az elektromos járművek hazai töltő infrastruktúra, 60 milliárd forint támogatás segítené a bővítést.

A nyáron megjelent kormányhatározat szerint a területfejlesztési miniszternek az energiaügyi miniszterrel együtt kell dolgoznia azon, hogy 2024. március 1-ig kidolgozzák a hazai elektromostöltő-hálózat bővítését célzó programot, valamint a gazdasági társaságok (főként car-sharing szolgáltatók, flottaszolgáltatók és taxitársaságok) számára az elektromos gépjárművek beszerzését támogató programot.

Elektromos autótöltő a Nagyerdei mélygarázsban
Elektromos autótöltő a Nagyerdei mélygarázsban. Forrás: DV Parking Kft.

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) adatai szerint az engedélyköteles elektromos autó töltőkből Magyarországon 2023 első három hónapjában 2279 volt elérhető – három évvel korábban ez a szám még csak 930 volt.  Budapesten 766, Pest vármegyében 315 ilyen töltő van, így az agglomerációban található a legtöbb hazai töltő. A legkevesebb pedig Nógrádban érhető el, itt 17 töltőt tartanak fenn.

A 2279 nyilvános töltőre közel 70 ezer zöld rendszámos gépjármű jut, ezekből 38 ezer a tisztán elektromos hajtással rendelkező. A töltőoszlopok java Type2 típusú (3583 töltőfejjel), a többi CSS2 (624) és CHAdeMO (422).

Jelenleg is szabályozza 2017 óta a törvény a kötelező töltő telepítést azon napi fogyasztási cikket értékesítő, legalább 300 négyzetméternél nagyobb bruttó alapterületű üzletek számára. Ezen cégeknek évről évre több töltőt kellene kiépíteniük a parkolóban, annak függvényében, hogy mekkora településen található az üzlet. Ez tovább bővülhet, hiszen 2026-tól a 20 ezer lakosnál kisebb településeken is az áruházak parkolóiban két töltő helyet kell kialakítani minden 100 parkolóhelyhez.

A lakosság sem marad ki, 2025. január 1-től minden új építésű ingatlanhoz kötelező lesz telepíteni az építés során az elektromos autó töltőt, illetve a nagyobb felújításoknál is él a kötelezettség (bár lehet kapni haladékot).

A szakértők szerint viszont az elektromos autózás egyik probléma, hogy átláthatatlan a töltési díjszabás. A piacon számos szereplő van, eltérő fizetési konstrukciókkal. Hogy a felvett áramért kell fizetni, hol az eltöltött időért, számít a töltési sebesség. És egy töltőoszlopon egy olyan olyan töltésnek különböző árai lehetnek, attól függően, hogy melyik szolgáltatón keresztül indítja a töltést a felhasználó.

Erre készült egy 300 oldalas e-roaming hatástanulmány a MEKH jóvoltából 2022. végén, de egyelőre nem tudni, hogy mi fog megvalósulni belőle.

Ez is érdekelhet