Több, szabálytalanul átalakított autót is ellenőrzött a Rendőrség Debrecenben szeptember hónapban, a tulajdonosaik nem úszták meg.
Az utóbbi időben megszaporodtak a lakossági panaszok az éjszakai versenyekről, vagy gumifüstölésekről. Utóbbi nyomait gyakran látni reggelente a város egyes pontjain az aszfalton még. Ezért a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal munkatársai a Rendőrséggel közösen végeztek ellenőrzéseket a városban.
Bár a Rendőrség közleménye nem írja, hogy mikor, hol ellenőriztek, azt viszont elmondta, hogy az átalakított autók kiszűrésére tett ellenőrzések során 13 járművezetővel szemben tettek szabálysértési feljelentést engedély nélküli átalakítás miatt. Leginkább a kipufogórendszert, a futóművet, a fékrendszert és a világító berendezéseket érintették a szabálysértések, ezeket az autókat soron kívüli időszakos műszaki vizsgára is kötelezték. Az átalakítások mellett 11 esetben kellett szabálytalanul közlekedő járművezetővel szemben is intézkedni.
A Rendőrség a közleménye szerint a “tuningolt autókra” utazott elsősorban ebben az ellenőrzési sorozatban, bár azt nem osztotta meg, hogy pontosan milyen átalakítások voltak, amelyek szabálysértéshez vezettek. Az egészen biztos, nem a Halálos Iramban filmek autóinak szintjét kell elképzelni, sokkal inkább olyan módosításokat, mint nem megfelelő lámpatest, vagy a gyári izzó helyett nem engedélyezett LED-ek a fényszórókban (ezek akkor lehetnek főleg problémásak, ha elvakítják a szemből érkező közlekedőket). A kipufogó rendszerek módosításánál valószínűleg nem megfelelő dobok használata lehetett az elsődleges, amely jellemzően hangosabb működéssel is jár – ez bizony valóban zavarhatja is a lakosságot, ha valaki este túráztatja az autót. A futóművek és fékrendszer átalakításainál minden bizonnyal különböző ültetőrugók és nem gyári féktárcsák lehettek a célpontok.
Magyarországon az autók átalakítása rendkívül szigorú követelményekhez van kötve, ami miatt a legkisebb módosítások is komoly költségekkel járnának, illetve hatósági jóváhagyásokkal. Sok esetben az autó tulajdonosok azonban ezt megspórolják, illetve nem is olyan alkatrészt építenek be, amely rendelkezik a megfelelő engedéllyel (ami így olcsóbb is). Ezeket viszont akár egy műszaki vizsgán, akár egy ilyen ellenőrzésen is kiszúrhatják és forgalmi korlátozásokat és büntetést okozhatnak.
De valószínűleg a legnagyobb probléma most sem az átalakítás volt, hanem inkább az éjszakai gyorshajtások, versenyek, körforgalmi drift próbálkozások, vagy éppen csak a motor túráztatások, amelyek hol a közlekedőket veszélyeztetik, hogy a környékbeli lakókat zavarja a nagy zaj miatt.