A koronavírus járvány nem csak a webshopok forgalmát pörgette fel, hanem a csomagszállító piacot is, amelyet el is kezdett átalakítani.
A GKI Digital felmérése szerint 2020-ban, tehát a koronavírus járvány kirobbanásának idején rekordmértékben, 45%-kal bővült az online kiskereskedelem volumene. Ezt követően 2021-ben már “csak” 32,4%-kal, ami még mindig kétszer gyorsabb növekedés, mint a járvány előtti évek tendenciája.
Nem csak a webshopoknak kellett gyorsan alkalmazkodnia, hanem a kiszállító partnereknek is. A hagyományos házhoz szállítások mellett egyre népszerűbb a csomagautomatás átvétel, ezt mutatja az is, hogy 2021-ben nagyjából megháromszorozódott ezeknek az automatáknak a száma Magyarországon, 800 új egységet telepítettek tavaly, év végére már több mint 1250 helyen volt lehetőség így átvenni a csomagot. Az automaták számának növekedése 2022-ben sem állt meg.
A legnagyobb bővítést a Packeta könyvelte el, ahol a “Z-BOX” fantázianevű automatákból 500-at telepítettek tavaly, azaz az összes új automata több mint felét ez a cég állította hadrendbe. Emellett az eMAG-hoz kötődő Easyboxok, valamint a GLS és MPL automatái is szép számmal bővültek, ahogyan az üzleti mellett lakossági csomagforgalmat bonyolító Foxpost automatákból is egyre többet látni.
A felmérés szerint a vásárlók közül sokan azért választják az automatákat, mert az átvétel időpontja rugalmas, nem a futár érkezéséhez kötött és kényelmes. Emellett persze valószínűleg az ár is szóba jöhet, hiszen a webshopok jellemzően kedvezőbb áron kínálják az automatás kézbesítést, mint a házhoz szállítást.
Az egyik csomagautomata üzemeltető cég értékesítési igazgatója szerint az infláció, az üzemanyagárak emelkedése egyaránt kihat a csomagok kézbesítésére, emiatt többen fogják a telepített automatákat választani a jövőben is.