Kipróbáltam a buszozást digitális vonaljeggyel

Nem csak a koronavírus járvány, hanem a nagyfokú digitalizációs hajlandóság éve is lett a 2020-as év, ennek részeként kipróbáltam a buszozást a DKV járatain digitális vonaljeggyel.

Kipróbáltam a buszozást digitális vonaljeggyel
Forrás: Debreceni Vagyonkezelő Zrt.

A történethez hozzátartozik évek óta nem buszozom. Ennek két oka van, az egyik, hogy már 8 éve home office-ból dolgozom, így a napi ingázás nem érint, a másik pedig hogy 2016-ban autóra váltottam a buszos közlekedési formát.

Az utóbbi hetekben úgy adódott, hogy autócserére adtam a fejem pont abban az időszakban voltam, amikor az embernek konkrétan nincs autója. A régit eladtam, az újat még nem vettem meg. Így emiatt néhány alkalommal buszoznom kellett. Félreértés ne essen, egyáltalán nincs ezzel gond, ez is a közlekedés egy teljesen normális, talán meg reálisabb formája.

2016-ig jellemzően bérlettel buszoztam, most viszont az alkalmi jegyvásárlások mellett tettem le a voksom erre a pár hétre. A racionális döntés az lett volna, hogy elővételben veszek pár jegyet egy boltban, de jellemzően ez mindig akkor jutott eszembe, mikor már a cipőmet húztam pár perccel a buszindulás előtt. Az első alkalmak során így a sofőrnél váltottam jegyet. 450 forintba kerül így. Persze volt, hogy 500 forintba, mert a sofőr kérte, hogy számoljam ki apróban, nem tud visszaadni, én viszont mivel még a készpénzes fizetéseket is igyekszem évek óta kerülni, így még az is külön esemény volt, hogy 500-as volt nálam. Így tehát jeleztem neki, hogy most ez akkor ráadás lesz és ne adjon vissza, így a legjobb mindenkinek ez a helyzet.

Utána jutott eszembe, hogy mintha már lenne digitális jegy (amit amúgy már munkámból adódóan is tudhattam volna). Nem volt időm mélyebben utánakeresni, hogy ezekhez milyen platformokat használ a DKV, ellenben rémlett a K&H alkalmazás frissítésekor bekerült K&H+ opció, ami pont menetjegyeket ígért. Mivel szinte kizárólag telefonról bankolok, így már jelentkeztem is be a banki alkalmazás új felületére, ahol valóban vehettem egyszerhasználatos vonaljegyet a DKV járataira, 350 forintért. A vásárlás kb. 1 perc, ujjlenyomatos hitelesítéssel, bankkártyás fizetéssel (bankkártyaszámot nem kell megadni, hiszen ismeri a saját kártyám a bank).

Miután megvettem a jegyet, jött az érvényesítés kérdése, hogy miképpen működik, ekkor már utána kellett olvasnom, hogy hol találom a QR kódot amit le kell szkennelnem. Bár én logikusnak tartottam azt, hogy az a jegyérvényesítő (lyukasztó) környékén lesz, meglepő volt, hogy nem, hanem az ajtó mellett, kívül.

Kipróbáltam a buszozást digitális vonaljeggyel
Már felhasznált és még nem felhasznált jegyek az alkalmazásban.

Az őszi-téli esős, sáros idő ellenére a buszok, amelyeken utaztam, eléggé tiszták voltak ahhoz, hogy ne legyen gond a jegy érvényesítéséhez a QR kód olvasásával. Ennek ellenére kicsit kényelmetlennek tűnt, kevésbé esett kézre a busz ajtaja melletti bal oldalon lévő matrica úgy, hogy közben fél lábbal azért igyekeztem is fellépni a buszra, hogy a sofőr is érzékelje azt, valóban utazni is akarok, nem csak a buszt fotózgatnám.

Kipróbáltam a buszozást digitális vonaljeggyel
Dönthettem: utazok, vagy fotózok. Előbbit választottam, így lett életlen a fotó is.

A QR kód beolvasása után rögtön egy szimpatikus animációt láthatok, amely jelzi, hogy érvényes a jegyem, ha kilépek, majd vissza, egy órán belül még láthatom ezt az alkalmazásban, ezt kell elvileg bemutatnom a jegyellenőrnek, ha kérné.

A digitális jegy opciójának teljesen örültem, a K&H alkalmazásból egyszerűen használható is volt, igazából magától adta magát minden lehetőség. Amin inkább változtatnék, az inkább az érvényesítés módja. Valószínűleg az utasok elenyésző százaléka használja még ezt a megoldást, de a jövőben csúszásokat okozhatna, ha 10-15 ember állna sorba azért, hogy a busz oldalán lévő QR kódot leszkennelje. És akkor még nem néztük azt, amikor esetleg terjed a technológia, többen kezdik használni, esetleg idősebbek, belépőszintű telefonokkal, amelyeknél a kamera minősége gyengébb, hosszabb ideig kell remegésmentesen tartani a készüléket, lassabb a feldolgozás is. Kínosan meghosszabbítaná az indulát.

Kipróbáltam a buszozást digitális vonaljeggyel
A jegyellenőr ebből a képből fogja tudni, hogy nekem valóban van érvényes vonaljegyem.

A jövőre vetítve én inkább el tudnék képzelni egy Bluetooth Beacon megoldást, ahol a busz egy aktív  BT jeladóval rendelkezik, amikor az ember a közelébe kerül jön egy értesítés, hogy az adott buszra szeretne-e jegyet érvényesíteni. Ezt lehetne apphoz is kötni, hasonlóan mint most. Felszállás előtt megnyitom az alkalmazást, az érzékeli a busz BT kapcsolatát, kiválasztom, hogy valóban a 36-os buszra szálltam fel és érvényesíti a jegyet.

De egyelőre örülök annak, hogy ezt is eltudtam intézni telefonon, nem kellett a sofőrt túráztatnom, hogy aprót túrjon, mert én nem készültem vele.

Próbáltad már a DKV digitális menetjegyeit? Mi volt a véleményed róla? Írd meg kommentben ide kattintva!

Ez is érdekelhet