Alig 4 éve indult el a Munch, amely mára berobbant az ételmentés területén, Debrecenben már több mint 50 ezer adag ételt mentettek meg a felhasználók.
Négy egyetemista alapította a Munch-ot, amely célja az volt, hogy csökkentsék az ételpazarlást az éttermekben azzal, hogy a vendéglátósoknak platformot kínálnak a kimaradó, de kiváló minőségű ételek értékesítésére a nap végén.
Ezzel kapcsolatban beszélgettünk Belayane Najoua-val, a cég PR menedzserével, aki elmondta, hogy Budapest után Debrecen az egyik legforgalmasabb város a Munch.hu felületén.
A cívisvárosban nagyjából 50 aktív partnerük van, azaz olyan étterem, vendéglátóegység, vagy üzlet, amely rendszeresen tesz közzé ajánlatokat. Ezen partnerek között egyaránt megtalálhatók éttermek, gyorséttermek, cukrászdák, de akár virágboltok is. Illetve egy ideje a Spar és a Penny áruházai is – ezekből különböző csomagokban lehet megmenteni közeli lejárati idővel ellátott termékeket.
Debrecen mellett Hajdú-Bihar megyében Hajdúböszörményben, Hajdúnánáson, Hajdúszoboszlón, Balmazújvárosban, Hajdúsámsonban, Püspökladányban, Berettyóújfaluban, Kabán, Hajdúdorogon is van már lehetőség akár 40-70% kedvezménnyel megvásárolni a Munch csomagokat. A Facebookon létrehozott hajdúsági ételmentő csoportnak jelenleg nagyjából 7300 tagja van, akik rendszeresen osztják meg azt, hogy mit kaptak éppen kedvezményes áron.
A Munch két alapítója 2021-ben szerepelt az RTL Cápák között műsorában és ők voltak az elsők, akik mind az öt cápától kaptak befektetést (közülük később egy nagyobb befektető beszállásakor négyen kiszálltak). Ezen kívül két nagy lökés volt még a Munch életében. Az egyik az, hogy felvásárolták egy cseh konkurensüket, aminek köszönhetően rögtön beléphettek Magyarország mellett a cseh, a szlovák és a román piacra, így összesen mér négy országban van jelen a Munch életmentés. A másik pedig a kiskereskedelmi láncok bevonása volt, hiszen a Spar és a Penny országos lefedettségű hálózattal rendelkezik, rengetek új ajánlat került be a Munch kínálatába ezzel. A fiatalok irányította cég terjeszkedése során igyekszik figyelni arra, hogy egy-egy új településen úgy induljanak el, hogy ott ne csak egy-két partner ajánlata legyen elérhető.
Az üzemeltető Munch Europe Kft 2023-ban közel 225 millió forintos nettó árbevételt ért el, ami jól mutatja, hogy az egyik legforróbb startup lett 4 éven belül. Magyarországon nagyjából konkurencia nélkül működnek, a négyből három országban piacvezetők. Ezt követően a balkán felé szeretnének terjeszkedni.
Megtudtuk azt is, hogy debreceni Munch felhasználók a Stühmer, az Auchan és a Wasabi Debrecen ajánlatait teszik legnagyobb számban kedvenc listára. Emellett rendre rövid idő alatt lecsapnak az INTERSPAR, SPAR, PENNY és Stühmer üzletetek, valamint a Rednekk BBQ munch ajánlataira. Az 50 ezer, debreceni munch csomaggal több mint 70 millió forintot spóroltak az ételmentők (az eredeti árakhoz képest).
A hagyományos bolti ajánlatok mellett nemrégen bevezették a Munch Market webshopot. Ebben országosan lehet elérni különböző, hűtést nem igénylő termékeket, jellemzően közeli lejárattal, vagy olyan termékeket, amelyek szezonja kifutott (például karácsony, húsvét, stb.), esetleg a gyártó csomagolást váltott. Ezen a platformon már a partnerek között van a Chio, a Bonduelle és a HELL is, így akár chipet, konzerveket és üdítőitalt is lehet kedvezményesen vásárolni, de megtalálhatók vitaminok, egészségtudatos ételek, mentes ételek, alapanyagok, illetve például korábbi Forbes magazinok is.