A fogyasztási adatokat is ellenőrzik a jövőben a műszaki vizsgákon, amihez önkéntes lesz a hozzájárulás, ezzel szeretnék a valós fogyasztási képet kialakítani egy-egy típusról.
Korábban a NEDC-típusú átlagos fogyasztási adatokat kellett megadni, jelenleg a WLTP-s módszert használják az autógyártók, hogy az autójuk átlagos fogyasztását meghatározzák a vásárlók felé. Azonban ezekben lehet hiba és nagyon sok tényező befolyásolja, hogy a gyártó adott értéket sikerül-e a tulajdonosnak reprodukálnia.
Magyarországon 2023. május 20-tól lép életre az a szabályozás, amely egy EU-s rendeletnek való megfelelés részeként született.
Az új jogszabály egyik része így szól:
Az időszakos vizsgálatok során 2023. május 20-tól kezdődően az (EU) 2021/392 bizottsági végrehajtási rendelet 10. cikk (1) bekezdésében meghatározottak szerint – a 2.5.1. és a 2.5.2. alpont kivételével – adatgyűjtést kell végezni.
Ez nyilván elég zavarosan értelmezhető és bonyolultnak hangzik. Leegyszerűsítve viszont arról van szó, hogy a 2021 után nyilvántartásba vett autóknál figyelik a valós fogyasztást a műszaki vizsgákon. Belsőégésű és hibrid autóknál az üzemanyag fogyasztást rögzítik, míg elektromos autóknál az energiafogyasztást. Az autó tulajdonosa dönthet úgy, hogy nem szeretné, hogy rögzítsék a fogyasztási adatot a műszaki vizsgán.
Az így begyűjtött adatot a vizsgaállomás felvezeti a közlekedési hatóság rendszerébe, az pedig éves szinten egy uniós nyilvántartásba.
15 év felett az autók átlag életkora Magyarországon, rekord az adás-vételek számában
Ezzel hosszú távon egy hatalmas adattömeg jön létre, amivel könnyebben megállapítható válik az autók átlagos fogyasztása, hiszen nem csak egy-egy konkrét típusra, hanem a hozzá tartozó motorverzióra, felszereltségre is meg lehet állapítani a fogyasztási adatokat.
Remélhetőleg ebből a jövőben készítenek egy szabadon elérhető és kereshető adatbázist is, amely hatalmas segítség lehet az autósoknak, ha vásárlás előtt valós átlagos fogyasztási adatokat keresnek.