Továbbra sincs megállás az üzemanyagárak emelkedésében, a héten második alkalommal drágul mindkét típus, ezúttal még magasabb mértékben.
A hét elején már beszámoltunk róla, hogy október 6-án, szerdától a benzin átlagára literenként 8 forinttal, a gázolajé pedig 6 forinttal emelkedik. A holtankoljak.hu információi alapján pénteken, azaz október 8-án a benzin és a gázolaj átlagára egyaránt 9 forinttal fog emelkedni literenként. Ezzel a 95-ös benzin átlagára 482 Ft/l lesz, míg a gázolajé 493 Ft/l.
A kőolaj drágább lett, a forint gyengébb
A Brent típusú kőolaj a héten tovább emelkedett, már 83 dollár felett jár, ezzel párhuzamosan pedig a forint tovább gyengült a dollárhoz képest, jelenleg kb. 310 ft feletti ára van 1 dollárnak. Ez a kettős tényező tovább emeli az üzemanyagok árát. Ha valamelyik folyamatban nem áll be változás, valószínűleg a következő héten ismét emelkedhetnek az árak, a gázolaj pedig átlépheti a literenkénti 500 forintos átlagárat.
A Holtankoljak.hu statisztikái szerint a környező országokban sem sokkal jobb a helyzet az üzemanyagok árát tekintve. Ukrajnában érezhetően olcsóbb, Ausztriában hasonló, Szlovákiában és Horvátországban jóval drágább, mint Magyarországon.
95-ös benzin átlagár okt. 4-én külföldön
- Ausztria: 478 ft
- Horvátország: 523 ft
- Románia: 428 ft
- Szerbia: 496 ft
- Szlovákia: 514 Ft
- Szlovénia: 459 ft
- Ukrajna: 350 ft
Idegesít a folyamatos áremelkedés? Vezesd le a feszültséget október 10-én egy OCR versenyen, vagy október 17-én egy amerikai futball válogatón. Az üzemanyag ettől nem fog csökkenni, de a stressz szinted biztosan, amely az egészségre is jó hatást gyakorol.
Bár nem közvetlenül az üzemanyagok emelkedéséhez kötődik, de hamarosan csökkenhetnek a sebességhatárok az egész EU-ban, így Magyarországon is.
Kevesebb halálos balesetet, több közlekedésbiztonsági fejlesztést vár az EU
Az EU szeretné elérni, hogy 2050-re ne halljanak meg közúti balesetben emberek. A legutóbbi adatok szerint Magyarországon 1 millió lakosonként 46 haláleset történik évente. Bár ez csökkenő tendenciát mutat, még így is az uniós átlag felett vagyunk. Svédországban 1 millió lakosra vetítve 18 halálos baleset jut, Romániában pedig 86 – ez a két ország a két szélső pontja a statisztikáknak.
Az Európai Parlament a jövőben ajánlást fogalmazhat meg a sebességhatárok csökkentésére. Ennek oka, hogy a halálos kimenetelű balesetek 30%-a gyorshajtás miatt történik. A cél olyan szintre korlátozni a sebességet, hogy azzal jelentősen csökkenjen a halálos balesetek száma – ez pedig 30 km / h lehet lakott területen belül, illetve olyan területeken, ahol sok a gyalogos, a kerékpáros.
Szembe sávban, autók között versenyzett a Mester utcán
Magyarországon jelenleg is zéró tolerancia van az alkoholos befolyásoltság alatti vezetésre, de vannak az EU-ban országok, ahol nem. Ez is változhat a jövőben és mindenhol bevezetésre kerülhet a teljes tiltás. A felmérések szerint a halálos balesetek 25%-ához kötődik az ittas vezetés.
A telefonok és egyéb elektronikus eszközök is sok problémát okoznak az autóban, ezért szeretnék a képviselők, ha a jövőben bevezetnének a telefongyártók egy ”biztonságos vezetési módot”, amely korlátozná azon értesítéseket, amelyek elvonhatják a figyelmet a vezetésről.
VIDEÓ: A Csapó utcán két gyalogost is elüthetett volna egy felelőtlen autós
A tagállamokat felszólította az Európai Bizottság arra is, hogy a közúti bírságokból befolyt összegekből hozzanak létre nemzeti közútbiztonsági alapot és ezekből különböző közlekedésbiztonsági projekteket finanszírozzanak. Több olyan beruházást szeretnének látni a képviselők, amelyek a baleseti gócpontokra, valamint a közútbiztonságra fókuszál.
Te hogy állsz az üzemanyagár növekedéshez? Mond el véleményed lenti kérdőívünk kitöltésével! Köszönjük.